Thailand November 2009 "LOTUS" - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Jan en Finy Lekatompessy - WaarBenJij.nu Thailand November 2009 "LOTUS" - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Jan en Finy Lekatompessy - WaarBenJij.nu

Thailand November 2009 "LOTUS"

Door: jan en finy lekatompessy

Blijf op de hoogte en volg Jan en Finy

26 Augustus 2011 | Nederland, Zwolle

Amsterdam-Bangkok
De heenreis duurt 11 uur, maar is op zich goed te doen. Beenruimte bij China Airlines is redelijk en ik zit aan het gangpad dus kan me aardig uitstrekken. Tijdens de reis ontmoeten wij al wat mensen van de groep. Op het vliegveld in Bangkok zien we de rest. Het is vochtig warm, maar de airco in de bus draait op volle toeren. We krijgen een mooie bloemenketting omgehangen en gaan op de foto met een meisje in traditionele Thaise kleding.

Tijdens de rit naar het hotel stelt de gids zich voor “Martin” een Belg die al jarenlang in Thailand woont en getrouwd is met een Thaise vrouw, en een Thaise gids “EKI” van Fox. Martin geeft ons het programma van de komende weken met de mogelijke optionele excursies. Advies van ons alle excursies bijboeken, je ziet werkelijk alles van Thailand, Na een ritje van een half uur komen we aan bij het Grand China Princess Hotel in Bangkok. De kamers waren al gereed toen wij aankwamen met de groep. Nadat we ons hebben opgeknapt brengt de bus ons naar het lunchadres aan de rivier de Chao Praya. Het verkeer is zoals voorspeld: vreselijk. We doen er anderhalf uur over! Na de buffetlunch gingen we met de groep op een rondvaartboot, de tocht was afgelopen en het begon enorm te regenen dat onze Thaise gids een heleboel plastic poncho’s heeft moeten kopen.

Bangkok
Fietsen met Ko van Kessel door Bangkok. Naar allerlei dorpjes in Bangkok, het was weer leuk om met de groep te fietsen.

We gaan dineren op de 78e verdieping van de Bayoke Sky Tower. Een schitterend uitzicht over de miljoenen lichtjes van Bangkok by night. Het buffet in het restaurant is uitgebreid met gerechten uit allerlei landen, dus voor ieder wat wils.

Bangkok
Vanochtend rinkelde om 6.00 uur de telefoon: “This is your wake-up call, have a nice day!” Om 7.30 uur zitten we in de bus die ons naar Wat Po brengt, de tempel met de grote liggende boeddha. Wat een prachtige chedi’s, bedekt met Chinees porselein. In de vier grote torens zijn de koningen begraven, maar verspreid over het terrein staan nog 90 kleinere, voor welgestelde families.
De tempelgebouwen zijn rijkelijk versierd met porselein, gekleurde steentjes, stukjes spiegel en bladgoud. Alles glimt en blinkt. De liggende boeddha is echt enorm! Het met bladgoud bedekte beeld is 46 meter lang en 15 meter hoog. Ik geef een donatie aan de tempel en krijg daarvoor een bakje met muntjes die ik in een lange rij met schalen kan werpen. De muntjes zijn in verhouding dus niets waard, maar zo kun je een goede daad doen voor meerdere mensen, in plaats van één keer een groter bedrag schenken dat dan maar aan één persoon ten goede kan komen.

Koninklijk paleis
Martin en Eki brengt ons naar het Koninklijk paleis. De dresscode is hier zeer streng. Schouders en bovenarmen bedekt, rok tot over de knie of broek tot over de enkels. Als je niets bij je hebt, kunt je een omslagdoek huren. De tempel die bij dit complex hoort is ook weer zeer overdadig gedecoreerd. De Emerald Boeddha waar zo’n ophef over gemaakt wordt is maar een onooglijk klein beeldje, dat bijna ten onder gaat tussen de hoeveelheid gouden ornamenten die er om heen staan. Het grote paleis is niet echt toegankelijk, maar het wisselen van de wacht is wel leuk om te zien. Ik ga op de foto met een van de wachten, maar echt strak in het gelid blijft hij niet staan. Er kan zelfs een lachje vanaf…

Siam Niramit
Om 18.00 uur vertrekken we naar Siam Niramit, een originele Thaise show. Vooraf bekijken we een nagebouwd Thais dorpje en gaan op de foto met de dansers uit de show. Na een buffetdiner begint de wervelende show waarin de geschiedenis van Thailand wordt uitgebeeld. |Het is echt de moeite waard. Kosten noch moeite zijn gespaard in deze productie, compleet met stromend water over het toneel, een olifant, kippen, geiten en vliegende elfjes.

Lekker slapen want de volgende ochtend gaan wij naar Ayutthaya en Tak. We zetten de koffers op de gang waar de bellboys hem ophalen. Om 7.30 uur zitten we allemaal weer in de bus en laten Bangkok achter ons.

Ayutthaya
Na ruim een uur komen we bij het zomerpaleis van de koning. Hier zien we een tempel met een hele grote zittende boeddha, ook weer compleet in bladgoud bedekt. Daarna gaan we naar de overblijfselen van de oude eerste hoofdstad van Thailand. De ‘oude zooi’ die we in ons hoofd hadden, blijkt in het echt erg bijzonder te zijn. Vooral de aanblik van alle door de Birmezen onthoofde boeddha’s maakt een diepe indruk. We lunchen in een hotel in de stad en gaan daarna op weg naar Tak, nog 300 km verderop.

Tak
Tegen 18.00 uur komen we aan bij het Viang Tak Hotel. De gemeenschappelijke ruimten zoals lobby en restaurant zien er mooi uit, maar de kamers zijn wat minder. Dit keer geen buffet, maar een diner dat aan tafel geserveerd wordt. Best lekker en het entertainment in de vorm van een pianist en twee zangeresjes is vermakelijk.

Lampang – Chiang Mai
Als alle koffers zijn ingeladen, rijden we op weg naar Lampang. Hier bezoeken we kort de markt. Je vindt hier van alles. Vreemde snoepjes, kleurrijk aardewerk, mooie doeken. Maar ook hele rare dingen als gefrituurde krekels en kevers en ongeboren kalfjes.

Luxe hotel
Tegen 13.00 uur komen we aan bij het Grandview Hotel in Chiang Mai. We gaan meteen aan tafel voor de lunch, terwijl de reisbegeleider de sleutels regelt. Als we de lobby en het restaurant zien, valt ons dat zeker niet tegen. Ook de kamers zijn erg mooi, al kan de badkamer wel een opknapbeurtje gebruiken. Maar het zwembad maakt alles weer goed. In de stad hebben wij nog kleding laten maken.

Folkore
‘s Avonds gaan we naar een Kantoke dinnershow. Heerlijk eten aan lage tafels (gelukkig wel met een gat in de grond onder de tafel, zodat we normaal kunnen zitten), verrukkelijke Mai Tai’s in uitgeholde ananassen en een prachtige dansvoorstelling. Na afloop laten we met zijn allen een enorme lampion op en doen we een wens.

Doi Suthep
Na het ontbijt rijden we naar de top van de berg waar we de Doi Suthep tempel bezoeken. Heen zijn we met de kabelbaan gegaan, maar terug loop ik de lange trap af. Deze wordt aan weerskanten geflankeerd door grote slangen, bedekt met groen keramieken schubben.

Olifanten
Om 8.00 uur vertrekt de bus voor de olifantendag. Even buiten Chiang Mai stoppen we kort bij een orchideeën- en vlindertuin. Tegen half tien komen we bij het Maetaman Elephant Camp aan. We zien de show waarin de olifanten voetballen, schilderen en mondharmonica spelen. Maar ook wordt er getoond hoe ze in het normale leven als werkolifant worden ingezet.

Wasbeurt olifanten
Na de wasbeurt van de olifanten in de rivier van iets te dichtbij te hebben bekeken, verzamelen we voor een rit op een olifant, daarna een hobbelige rit in een ossenwagen. Na de lunch stappen we op bamboevlotten en zakken heel relaxed in volmaakte stilte de rivier af.

Chiang Rai
Om 8.00 uur op pad, we gaan vandaag niet veel doen. De reis brengt ons 200 km verderop, in de buurt van Chiang Rai. We gebruiken de lunch in de buurt van Fang, in een prachtig, gloednieuw resort. Op de heuvels schitteren tempels en boeddhabeelden in de zon. We zitten op teakhouten stoelen in een koel windje dat van de traagstromende rivier afkomt. Heerlijk, in deze rustgevende tuin zouden we wel willen blijven, maar we moeten verder.

Golden Pine Resort
Tegen 14.00 uur arriveren we bij ons hotel voor de komende 2 nachten. Het ligt 15 km vanaf Chiang Rai en er is niets te beleven, maar wat een paradijsje! Ik heb mijn eigen teakhouten bungalowtje met een grote badkamer. Vanuit mijn bad kijk ik uit over de rijstvelden. Buiten fluiten de vogeltjes en klikken de gekko’s.
Vanavond komt er nog een grote groep van Fox, maar voorlopig hebben we het grote zwembad met jacuzzi voor onszelf. Bij het diner (eindelijk sateh!) worden verse groenten gewokt. Achtergrondmuziek wordt verzorgd door een tweekoppig bandje dat later uitgebreid wordt met een zangeres.

Gouden Driehoek
We rijden naar de gouden driehoek, het drielandenpunt met Birma, Thailand en Laos. Vooral bekend om de opiumproductie, maar daar merken we, op een museum na, weinig van. We stappen aan boord van een snelle boot en maken een tochtje over de Mekong rivier. We varen vlakbij een gloednieuw casinoresort in Birma (Myanmar), maar mogen daar niet aan land.

Groeten uit Laos
Aan de andere kant van de rivier ligt Laos. Dit buurland verhoudt zich ten opzichte van Thailand ongeveer hetzelfde als België-Nederland. De mensen spreken dezelfde taal en je kunt er vrij gemakkelijk de grens over. Althans, je moet natuurlijk wel 20 baht voor je “visum” betalen bij de ambtenaar die vlak bij de bootsteiger zitting heeft.

We zien veel souvenirstalletjes met mooie doeken, opiumpijpen en ansichtkaarten.
Terug aan de Thaise kant drinken we wat in een winkeltje en zijn we een uurtje vrij om te doen waar we zin in hebben. Een cadeau gekocht voor onze kleinzoon.

Bergstammen – Nan
Helaas is het weer tijd om afscheid te nemen van ons paradijsje. Om 8.00 uur zitten we weer in de bus. Niet voor lang, want in het dorp stappen we over in de achterbak van drie Songthaews. Deze gaan een stuk sneller de berg op dan de grote touringcar.

Bergstammen
De eerste stop is bij de Akha. Deze mensen hebben schitterende kleding, maar er wordt gezegd dat ze wat lui te zijn. Hun levensstandaard is daarom niet erg hoog en ze wonen in sjofele bedoeninkjes. Ik ga op de foto met een oud mannetje dat bijna geen tanden meer heeft. Dat wat er nog wel staat, is roodgekleurd doordat hij de hele dag op beetle nuts kauwt. Alle foto’s die van hem gemaakt worden, wil hij terug zien. Hij vindt het helemaal geweldig!

Daarna rijden we verder de berg op naar de Yao. Dit volk is een stuk verder ontwikkeld. Ze doen veel huisvlijt en hebben een goede handelsgeest. Dat is ook af te zien aan hun woningen, die zijn een stuk steviger dan die van de Ahka’s. Op de markt koop ik wat souvenirtjes en dan rijden we terug naar de bus.

Witte tempel
In Chiang Rai bezoeken we een schitterende nieuwe tempel: Wat Rong Khun. De tempel is helemaal wit, met duizenden blinkende spiegelstukjes. Zelfs de vissen in de vijvers zijn wit. De muurschilderingen aan de binnenkant zijn heel modern. Het lijkt traditioneel, maar tot mijn verbazing ontdek ik Superman en Neo van the Matrix…

Hmong
We lunchen in Phayao, aan het meer. Hierna rijden we in een keer door naar Nan. Het laatste stuk door de bergen is erg mooi. Hier zien we ook nederzettingen van de Hmong die oorspronkelijk uit Laos komen.

Nan
Als we Nan inrijden, stoppen we nog even bij wat Phumin, een tempel met prachtige muurschilderingen. Binnenin zien we alweer een grote gouden boeddha. Buiten staat een rond gebouwtje met allerlei houten beschilderde beelden van personen die de meeste vreselijke dingen met elkaar doen. Dit blijkt een uitbeelding van de hel te zijn. Dit gebeurt er met je als je niet goed leeft.

Het City Park hotel is veel te groot voor het aantal toeristen dat in Nan komt. Ze komen duidelijk inkomsten tekort om de boel goed bij te kunnen houden.

In Phrae stoppen we voor een bezoek aan een tempel, een cafeetje en de “happy room”. Hierna rijden we verder naar de lunchplaats in Si Satchanalai. Na de lunch houden we siësta en anderhalf uur lang is het in de bus volledig stil. De chauffeur rijdt goed door langs de groene rijstvelden, de marmerfabrieken en de casaveverwerkingsbedrijven.

Kanchanaburi
Om kwart voor zes koffer ingepakt op de gang en lopen naar het ontbijt. Ik houd het bij stokbrood met honing en een gebakken eitje.

Bridge on the river Kwai
De lunch gebruiken we op een vlot dat langzaam de Meaklong (kleine river Kwai) afzakt. Het eten is weer heerlijk (rijsttafel, zoals altijd) en we zijn precies op tijd klaar om foto’s te maken van de beruchte brug. We gaan voorbij de brug van boord, kijken wat rond en lopen dan over de brug naar de overkant. Best eng, zonder hekken; als je misstapt lig je in het water beneden.

Trein

Dan worden we afgezet bij een stationnetje vlakbij de grens van Myanmar. De dieseltrein brengt ons over de originele route van de Birmaspoorlijn terug. De trein is behoorlijk vol, veel foto’s maken. Het is weer best warm geworden, heel wat anders dan het heerlijke weer in Noord Thailand.

Drijvende markt – Pranburi
Het duurt twee uur voordat we bij de drijvende markt Damnoen Saduak zijn. We stappen in longtailboats die ons met een behoorlijke snelheid door de klongs varen. Leuk om te zien hoe de mensen wonen langs deze waterwegen. Velen leven er van de kokosnotenopbrengst. Alles wordt ervan gebruikt, van de vezels voor kokosmatten, het sap om te drinken tot het vruchtvlees als grondstof voor de cosmetica-industrie.

Brutale apen
Na de lunch stoppen we even verderop bij de apentempel. Het is niet echt een tempel, maar een tweetal grotten waar koning Rama IV boeddhabeelden in heeft geplaatst. Het licht komt door een gat in het plafond, echt de moeite van het wandelingetje naar beneden waard.
Op de parkeerplaats komen honderden aapjes op ons af. Slimme handelaartjes verkopen zakjes met bananen en maiskolven om de beesten te voeren. We mogen ze niet aanraken, ze kunnen namelijk gemeen bijten. Toch kunnen we behoorlijk dichtbij komen. Gelukkig is de eerstvolgende stop ons hotel voor de komende twee dagen.

Golden Pine Beach Resort
We worden ontvangen door een batterij aan personeel met welkomstdrankjes en koude handdoekjes. Het Golden Pine Beach resort is, net als het zusterresort in Chiang Rai, een paradijsje. Mooie kamers, vlak aan zee, een prachtige tuin en een formidabele infinity pool. Dat is zo’n zwembad waarvan het water over de rand loopt, waardoor het lijkt alsof het doorloopt in zee. De airco op de kamers staat al aan, maar zodra de koffers er zijn, trekken we bijna allemaal onmiddellijk onze badkleding aan en plonsen in het bad. Ik waag me aan een cocktail “By The Pool” en die bevalt goed. Om half acht is het diner. Nog meer personeel, het lijkt wel 1 op 1! Bijna gênant… Maar het eten is heerlijk en de mensen zijn supervriendelijk.

Hua Hin
Na een tukkie op mijn kamer ga ik nog een uurtje bij het zwembad liggen. Om half zes worden we met de bus naar Hua Hin gebracht. Daar shoppen we een uurtje in een grote Mall en vervolgens dineren we in een leuk visrestaurant aan zee.

Ranong
We hebben wat uit kunnen slapen en gaan om 9.00 uur op weg, uitgezwaaid door het voltallig personeel van het Golden Pine Beach Resort. Op de vlag die ze ophouden, staat “we miss you”.
Daarna rijden we verder naar de warmwaterbronnen van Ranong. Men heeft er een soort put omheen gebouwd waarlangs mineralen zich hebben afgezet. Je kunt er eieren kopen om in een andere put te “koken”.

Tegen vijf uur komen we aan bij het Tinidee hotel in Ranong. Hier verblijven veel Chinese en rijke Thaise toeristen die net over de grens in Myanmar gaan gokken.

Phang Nga – Krabi
In de vroege ochtend vertrekken we richting Krabi. We drinken koffie in een prachtig hotelletje “greenview resort” en gaan daarna verder naar Phang Nga bay. We zitten nu in het tropisch regenwoud en de limestone bergen rijzen uit de jungle omhoog.

Phang Nga Bay
Na de lunch varen we in een 30 persoons longtailboat met vrachtwagenmotor (wat een herrie) door de mangrovebossen naar de Phang Nga Bay. De rotsen die uit het water oprijzen zijn imposant en lijken op niets dat ik ooit heb gezien. Na een rondje om het James Bond eiland (uit The man with the golden gun) stoppen we op het drijvende dorp van de zeezigeuners.

Krabi
Het is nog anderhalf uur rijden naar het Krabi La Playa hotel. Het duurt lang voordat mijn koffer boven is, maar ik benut de tijd om foto’s te maken van de schitterende zonsondergang. De kamer is weer erg mooi, vanuit bad kan ik een luik open doen en door de kamer heen naar zee kijken. Op het grote hemelbed staan twee olifantjes, gevouwen van de handdoeken.

We zwemmen even snel voor het eten. Een van de reisgenoten, heeft een kamer aan het zwembad. Ze loopt vanaf haar balkon zo via een eigen jacuzzi het zwembad in. En dan klaagt ze nog dat haar badkamer geen bad heeft!

Afscheid
Vanavond nemen we officieel afscheid van de reisleider, de gids en de buschauffeur en busboy. We hebben envelopjes met fooien voor ze gemaakt en overhandigen deze na een speech van een van de heren uit het gezelschap. De chauffeur en zijn zoon voelen zich duidelijk niet op hun gemak en nemen al snel verlegen afscheid.

Krabi – Phuket
In plaats van 7.30 uur hoeven we pas om 8.00 uur in de lobby klaar te staan. Lekker uitslapen. Het ontbijt is lekker uitgebreid, er is zelfs kaas! Dat hebben we de hele vakantie nog niet gezien.
Zaten we in Chiang Mai in de achterbak van een pick-up, nu gaan we achterin een vrachtwagen. Gelukkig is het niet ver naar het strand waar een heuse speedboot op ons ligt te wachten. Het is nog vroeg en alle longtailbootjes liggen op een rij langs de waterkant, typisch het Thailand van de reisgidsen.

Snorkelen
We stappen weer in de boot en zetten koers naar een plek waar we de vissen kunnen voeren. Hiervoor krijgen we een plak witbrood in de handen gedrukt. Het is een luw plekje vlak naast zo’n grote rots die uit de baai omhoog rijst. Sommigen gaan met de snorkeluitrusting het water in. Ik heb eigenlijk ook wel zin, maar een van de snorkelaars is al in zijn vinger gebeten, dus ik gooi eerst mijn brood ver weg, voordat ik het trapje afdaal. Het is geweldig leuk, vooral de kleinere zwart-geelgestreepte visjes komen op het brood af. Maar hoe langer ik kijk, hoe meer soorten vis ik zie. Alle vormen, afmetingen en kleuren komen voorbij. Soms zwemt er een vis vlak voor mijn duikbril langs. Dan moet ik hardop lachen, wat me prompt een slok zeewater oplevert. Valt nog niet mee, dat snorkelen…

Relaxt
Dan varen we me een flinke gang naar het volgende eiland. We passeren weer zo’n grote rots die aan de onderkant bij het water uitgesleten is. De boot snelt er vlak onderdoor. Bij het eiland aangekomen geeft de kapitein een rondje van de zaak voordat hij voor anker gaat.
Laatste lunch
We zetten koers terug naar de kust. Wederom krijgen we een rondje van de zaak. Wat is zo’n speedboot toch leuk! Minibusjes brengen ons terug naar het hotel waar we nog in onze kamers kunnen om te douchen en om te kleden. De lunch gebruiken we ook in dit hotel en dan stappen we in de bus voor een rit van ruim 2 uur naar Phuket.

Afscheid
We stoppen op Phuket bij een cashewnotenfabriek. De cashewvrucht groeit aan een boom als een appel, onderaan de vrucht hangt een soort boon waarin de cashewnoot zit. De vruchten worden geplukt en de noot wordt met de hand, stuk voor stuk, uit het schilletje gehaald. Als het bezoek voorbij is, nemen wij afscheid van een aantal mensen in de groep. Twee stellen gingen naar het Amari hotel.

Terugreis
Lekker geslapen, na het ontbijt liggen wij tot half tien in het zonnetje bij het zwembad. Dan wordt het toch echt tijd om me om te kleden en mijn koffer in te pakken. Om kwart voor twaalf kan de bellboy de koffer ophalen en laat ik het kamermeisje de kamer checken. Wij gingen eerst eten bij het restaurant,bij de receptie voldoe ik de rekening.

Dan haalt de Wonderland Travel taxi ons zoals afgesproken op en brengt ons naar het vliegveld van Phuket. De rit duurt ruim een uur in het drukke verkeer. Bij de ingang van het vliegveld gaat mijn bagage meteen door een scan, de koffer wordt doorgelabeld naar Amsterdam.
Eerst door de bagagecontrole en dan op zoek naar de transferbalie, maar zelfs lopend over die paden doe ik er nog ruim 20 minuten over voordat ik bij de balie van China Airlines sta.

Wachten
Om 01.00 uur loop ik naar de gate (eerst weer een bagagecontrole, voor de verandering). Om 2.00 uur begint het boarden en keurig volgens planning stijgen we om 2.30 uur op en na 12 uur landen we ook weer keurig op tijd.

Ik ben blij dat ik weer thuis ben, maar heb schitterend mooie herinneringen.