Rondreis Maleisie 2010 - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Jan en Finy Lekatompessy - WaarBenJij.nu Rondreis Maleisie 2010 - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Jan en Finy Lekatompessy - WaarBenJij.nu

Rondreis Maleisie 2010

Door: jan en finy lekatompessy

Blijf op de hoogte en volg Jan en Finy

26 Augustus 2011 | Nederland, Zwolle

De start van de reis
Maandag 8 november was het eindelijk zo ver! Reis naar Schiphol met eigenvervoer. Auto zoals altijd naar Thomas gebracht(www.EasyParkingSchiphol.nl), en wij werden naar Schiphol gebracht. Thuis al boardingcards uitgeprint dus waren we snel klaar met onze koffers.

Het toestel van Singapore Airlines vertrok op tijd, dat wil zeggen Boarding time 9.40 uur en om 10.40 uur gingen we taxiën naar de polderbaan.Slapen in een vliegtuig is altijd een probleem en dus werd het een lange dag.

Singapore
Wat een stad! Het regende onzettend terwijl de regentijd voorbij was, maar het was lekker warm ondanks de regen, later werd het langzamer droog. Op Changi Airport ontmoetten we onze reisleidster Annie, die vanuit Nederland met ons meegevlogen was, zij is een Belgische. Wij konden nog niet in onze kamers in het hotel daarom maakten we een stadstour met de bus, naar Chinatown, Little India, Sentosa en de prachtige skyline bij de Meerlion aan de rivier.
De rest van de dag was voor onszelf en omdat we slechts één dag in Singapore blijven. Het hotel lag aan de rivier en we hoefden deze alleen maar te volgen om bij de skyline en andere leuke plaatsen te komen. Vooral in de avond heeft Singapore een schitterende uitstraling met al zijn verlichting. Lekker gegeten en daarna gelijk naar bed, omdat je zo moe bent van de reis, en de volgende ochtend om 5.30 uur de eerste wake-up call.

Malacca
Om 6.00 uur zaten we aan het ontbijt, de trein vertrekt om 8.00 uur naar Malacca. Na de grensformaliteiten en stempels vertrokken we inderdaad om 8.00 uur met een boemeltrein. Wij kregen allemaal stoelnummers in de trein, na enige tijd zat ik uiteraard weer verkeerd, Annie had de nummers verwisseld met anderen.
Rond 15.00 uur stapten we over in een bus en ontmoetten we Harselina, onze vrouwelijke Maleisische gids. Harselina is een zeer goede gids die veel kon vertellen over Maleisie. In Malacca maakten we een korte wandeling langs VOC-overblijfselen en een Nederlandse kerk. Degene die niet aan de excursie meededen mochten zelf uitzoeken waar zij willen eten. Wij hebben een restaurant vlakbij het hotel gevonden, hier hebben wij heerlijk gegeten(lekkere verse vis met rijst en groenten). Wij zijn rond 22.00 uur gaan slapen want de volgende dag zouden we naar Kuala Lumpur gaan.

Kuala Lumpur
Het is een betoverend gezicht als voor het eerst de Petronas Twin Towers opduiken. De stad maakte veel indruk op ons. We werden verrast door een paar hoosbuien. In de avond hadden we het Fox-welkomstdiner met traditionele Maleisische avond. Na afloop was het meest indrukwekkende wederom het uitzicht op de Petronas Towers welke nu volledig verlicht waren.
De volgende dag zijn wij zelf op pad geweest, ook o.a. bij de orchidee tuinen geweest
We hadden best nog een paar dagen in Kuala Lumpur willen blijven.

Taman Negara
Eerst een wereldstad als Kuala Lumpur, daarna een bezoek aan de Batucaves. We staptenin de longtailboten voor de tocht van bijna drie uur naar de Taman Negara in de jungle.
De dag daarna deden we met lokale gidsen en 20 deelnemers van onze groep, de canopy-walk te doen, de tocht over zes hangbruggen die van boomtop naar boomtop gingen. Daarna gingen we naar de Orang Asli, zeg maar de Aboriginals van Maleisië, waar we onder meer een gifpijltje mochten schieten met een blaaspijp. In de middag volgde een spectaculaire boottocht langs stroomversnellingen(pas op voor je camera). Tijdens de wandeling in de oerwoud is de helft van de groep slachtoffer van bloedzuigers.

Cameron Highlands
We vervolgden onze reis met de bus richting de Cameron Highlands. Onderweg hebben we geluncht in een tot chinees restaurant omgebouwde garage. Het eten was er echter voortreffelijk en na een heerlijke rijsttafel met een fles cola moesten we maar liefst 3 euro per persoon afrekenen.
In de middag merkten we hoe onze bus moest werken tijdens het klimmen en dalen. Tijdens de klim naar een pas zakte de snelheid zelfs onder de twintig kilometer per uur. De highlands deden hun naam eer aan en met de grijze wolken erboven kregen ze zelfs een beetje een Schots tintje.Omdat het hotel nogal afgelegen was hebben we in één van de hotel-restaurants gaan eten. Daarna lekker nog wat drinken bij de open haard want in de hooglanden zakken de temperaturen in de loop van de avond tot ver onder de 20 graden.De volgende morgen hebben we eerst zittend in een oude schoolbus een theeplantage bezocht. Vooral het zien oogsten door de plukkers maakte veel indruk. Vervolgens een bezoek aan een vlinder- en insectentuin. De rondleiding door een hyperenthousiaste gids maakte in de groep veel los. Voor je het wist liet hij slangen, schorpioenen, sprinkhanen van 20 cm over je arm of in je nek kruipen zonder dat iemand bang werd.

Penang
De dag begon zeer zonnig en toen we uit de highlands wegreden zagen ze er nog mooier uit dan toen we aankwamen. Onderweg nog even een fotostop gemaakt en toen op weg naar Penang. Het eiland is via een brug verbonden met het vasteland dus werden we door onze bus voor het hotel afgezet. Onze gids was Hamid, van origine een Tamil maar geen tijger zoals hij zelf zei. Vlak naast ons hotel lag de Jalan Penang, een straat vol met gezellige restaurantjes en bars. De slangentempel, een Maleisisch dorpje, de vissershaven, het zag er allemaal zeer aandoenlijk uit
We gingen op tijd slapen omdat we de volgende dag weer een vroege wake-up call zouden krijgen.

Langkawi
Om 8.00 uur zaten we op de boot, de zee was gelukkig rustig. De boot was afgeladen vol en er was slechts één deur naar buiten. De aankomst was leuk, prima weer en de Jetty (haven) was een leuke combinatie van terminal en winkelcentrum.
Na een ritje van een uur kwamen we aan bij het Mutiara Burau Bay Resort. Het park ligt aan de rand van de jungle en dat was te merken ook. Apen, leguanen, eekhoorns, neushoornvogels, alles kwam aan je voordeur voorbij. Het mooiste was het bezoek op onze veranda van een grote familie brillangoeren, volgens de beschrijving zeer zeldzame en schuwe aapjes die alleen maar bladeren eten . Hier hebben we voor het eerst in de zee gezwommen. Eten en drinken was prima op het resort. Een Scooter gehuurd en het eiland verkend en tevens uitstapjes naar o.a. krokodillen farm.
Op Langkawi zat alles mee, het weer was voortreffelijk, we mochten er drie nachten blijven en het was dan ook best wel jammer te weten dat na de laatste dag hiermee ook de hoofdstuk Maleisië werd afgesloten. Het land heeft een diepe indruk op ons achtergelaten en staat dan ook op het lijstje van landen die we zeker nog een keer willen bezoeken.

Krabi
Met een iets andere boot gingen we vanaf de Jetty naar Satun waar het Thaise deel van onze reis zou beginnen. We werden opgewacht door onze Thaise gids die tot Phuket bij ons zou blijven. In Satun stapten we in een bus en dit zou onze laatste bustrip worden deze reis. Van Krabi zelf hebben we niet veel gezien, maar dat is niet zo erg want vorig jaar zijn wij hier ook geweest met de LOTUS-reis.

Koh Phi Phi
Met een speedboat ging het de volgende dag naar de Phi Phi-eilanden. De aankomst was geweldig. Mooi uitgedoste dames boden ons een drankje aan en onze voeten werden door hun afgespoeld zodat we zand en zeewater achter ons konden laten. Onze huisjes lagen allemaal aaneengesloten op een rij .Op het strand zie je overal waarschuwingsborden voor een tsunami en er stond ook een bord met een fotocollage van wat zich hier had afgespeeld in 2000, ik was daar zeer onder de indruk.

We hadden voorgenomen om er op Phi Phi lekker een stranddag van te maken. In de ochtend was het heerlijk in het zonnetje en de temperatuur van het zeewater was goddelijk. Wij gingen die avond eten bij “Jasmin “het was heerlijk, eten in de buitenlucht bij een lokaal restaurant het was vol met Fox gasten.

De volgende avond gingen we met zijn allen naar het restaurant waar we het afscheidsdiner van Fox kregen. Tijdens deze avond werd de waardering voor Annie als gids in woord en munt omgezet en werd er al gedeeltelijk afscheid genomen van elkaar omdat in Phuket de groep zou splitsen.

Phuket
Het slotakkoord van deze reis. Wij gingen in Phuket naar Amari Beach hotel, andere mensen gingen naar het Island View hotel. Wij bleven hier een week. We zijn elke avond uit eten geweest in Patong Beach

Het strand op Karon beach was geweldig.

Naar huis
Om 16.40 uur werden we opgehaald voor de transfer naar Phuket airport. Het was rennen in Singapore het vliegtuig stond op een andere terrein om te vertrekken.
Toen we maandagochtend op Schiphol arriveerden sneeuwde het een beetje, langzaam reisden we terug naar Zwolle . Het was koud in de kamers, wij moesten wel 2 dagen de verwarming hoger zetten om het huis warm te krijgen.

Maar het was weer een fantastisch vakantie in Maleisie

Terima Kasih, Khob Kuhn Krahb,