Cuba "november 2004" - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Jan en Finy Lekatompessy - WaarBenJij.nu Cuba "november 2004" - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Jan en Finy Lekatompessy - WaarBenJij.nu

Cuba "november 2004"

Door: jan en finy lekatompessy

Blijf op de hoogte en volg Jan en Finy

29 Augustus 2011 | Nederland, Zwolle

Amsterdam – Havana.

Ondanks de vertraging bij vertrek, komen we met een vertraging aan in Havana. Het is dan 22:00 uur plaatselijke tijd en we wandelen na de landing op ons akkertje naar de paspoortcontrole. Na een uur wachten in de rij voor de paspoortcontrole en een chaotische afhandeling van de bagage lopen we, nadat we de koffers eenmaal hebben, richting ontvangsthal. Nadat iedereen is gearriveerd vertrekt de bus voor een ritje naar Varadero .We krijgen in Hotel Palma Reaal een uitstekende kamer met een mooi uitzicht (op de zwembad en de zee). Het was al ’s nachts dat wij aan kwamen, de kamerdeur wilde niet open dus weer terug naar de receptie. Snel onder de douche en slapen, vermoeid van de reis.

Volgende ochtend na het ontbijt en verse jus orange gaan wij naar de receptie voor onze gids die alle vertelde wat er te doen is in Cuba. Wij hebben een paar excursies geboekt o.a.

Havanna

We gaan een stadsrondrit maken door Havana. Als eerste stop wordt de universiteit van Havana aangedaan waar we even de gelegenheid krijgen om een fotootje te maken en verder krijgen we uitgebreid uitleg over het onderwijssysteem in Cuba. Hierna rijden we verder naar een sigarenfabriek want die mag bij een rondreis door Cuba natuurlijk niet op het programma ontbreken.

De volgende stop; het Cementerio de Colón. We krijgen in de bus nog een heel aantal namen van “bekende” Cubanen die op deze begraafplaats begraven zouden liggen maar in het volgende half uur dat we over het immense terrein lopen komen we maar een klein aantal laatste rustplaatsen van deze beroemdheden tegen.

Op het eerste Plaza bezoeken we even de kerk en lopen dan verder naar het Plaza Vieja. Rond dit prachtige plein bezoeken we het Casa de los Condes de Jaruco en de Galaria Plaza Vieja. Als laatste een leuk bezoek gebracht aan de Cámara Oscura waar je een 360° live panoramisch beeld van Havana voorgeschoteld krijgt. Hierna slenteren we nog wat door een prachtig stukje Havana en komen uit bij een toeristenmarkt met allerlei prullaria die je als souvenir zou kunnen bestempelen

We gaan wat plekken in de oude stad te bezoeken. Lopen naar het Museo de la Revolución. We bekijken hier in ruim 2 uur de propagandistische tentoonstelling ter ere en meerdere glorie van de revolutie, Fidel Castro en zijn kornuiten en de lofzang over de geweldige staat die Cuba daardoor geworden is.

Na dit alles lopen we nog even naar het achter het museum gelegen glazen gebouw waar omheen allerlei oorlogstuig staat opgesteld met als hoogtepunt het aquarium met daarin “De Granma”.

Dit is de boot waarmee Fidel Castro in 1956 met ongeveer 80 medestanders de overtocht heeft gemaakt vanuit Mexico naar Cuba om hier een gewapende strijd te beginnen. Na deze les in Cubaanse geschiedenis wordt eerst de innerlijke mens versterkt en lopen we de rest van de middag langs verschillende bezienswaardigheden van oud Havana.

We lopen achtereenvolgens naar het voormalige huis van de familie Bacardi, Hotel Inglaterra, Gran Teatro en het Capitolio waarna we de Obispo(hoofdstraat) in lopen. We lopen verder de Obispo af op zoek naar de Drogeria Johnson, het Casa de Arabe en een winkel waar je zelf je parfum kunt samenstellen. Na deze uitstap zijn wij moe en begeven ons naar het hotel, want de volgende dagen volgen er nog enkele excursies.